BRAK DOSTĘPNYCH TERMINÓW
Cel główny
DSO
Dobra Szkoła Ortopodologii (DSO) to kompleksowy kurs, przygotowujący absolwenta do prowadzenia szczegółowej diagnostyki kończyn dolnych, chodu, równowagi, w oparciu o tradycyjne i nowoczesne metody stosowane w posturologii. Wiedza ta posłużyć może do wdrożenia ww. badań do praktyki Kursanta, badań przesiewowych, okresowych, populacyjnych oraz planowania i analiz postępów terapii. Wyniki badań posłużą również również do projektowania indywidualnych wkładek odciążających (tzw. PWO15 – profesjonalna wkładka odciążająca). Warsztat DSO pozwala również na rozwinięcie badań naukowych o czułe, mierzalne i powtarzalne metody diagnostyki postawy.
W pakiecie DOBRA SZKOŁA ORTOPODOLOGII (DSO)+ PWO 15 znajdują się IV moduły kursu:
ONLINE (2,5 dnia – 20h)
- MODUŁ I (dzień I-wszy): Anatomia praktyczna stóp i kończyn dolnych: od podstaw – do skutecznej diagnozy
- MODUŁ II (dzień II-gi): Patologie stóp i kończyn dolnych – zdrowy krok do skutecznej diagnozy – to dwa pierwsze moduły podstawowe kursu Dobrej Szkoły Ortopodologii (DSO), realizowane w trybie online.
- DZIEŃ III-ci: Osoby biorące udział w IV modułowym kursie DSO mają zagwarantowane dodatkowe 4 godzinny szkolenia on-line – wprowadzenie do Metodologii badań stóp i kończyn dolnych, który odbywa się 3-ciego dnia (tj. po Module I i II).
Moduł I i II stanowią podstawę do rozwoju umiejętności diagnostycznych w obszarze posturografii oraz projektowania profesjonalnych wkładek odciążających (PWO15).
STACJONARNIE (4 dni – 32h)
- MODUŁ III i IV: Metodologia badań stóp i kończyn dolnych oraz Warsztat profesjonalnego odciążania stóp PWO15 – to dwa kolejne moduły realizowane w trybie stacjonarnym (w placówce kształcenia ustawicznego eduPODOLOGIA.pl).
WARTO WIEDZIEĆ, ŻE:
W placówce eduPODOLOGIA.pl realizowane są dwa warianty kursu DSO: „DSO + PWO15” oraz „DSO+IWO+PWO15”. Obydwa warianty zawierają w sobie moduły Anatomii praktycznej i Patologii oraz Metodologii badań (te moduły realizowane są przez kursantów obu wariantów jednocześnie). RÓŻNICE programowe poszczególnych wariantów to:
- DSO + PWO15: to kurs wydłużony o 1 dzień (Kursanci przyjeżdżają do nas dzień wcześniej), podczas którego realizowane są praktyczne zajęcia palpacji struktur kończyny dolnej oraz testów funkcjonalnych (ps.: to kurs dla osób, które w procesie kształcenia nie miały do czynienia z pracą manualną z ciałem, jest po prostu wstępem do metodologii badań. Zaplanowaliśmy to po to, aby nasi Kursanci czuli się pewnie w prowadzeniu procedur diagnostyki),
- DSO + PWO15 + IWO to kurs dodatkowo rozwijający praktyczne umiejętności projektowania Indywidualnych Wkładek Ortopedycznych (IWO) >> czyt. więcej o tym programie >>. WAŻNE! Uczestnicy tego Pakietu mogą również wziąć udział w dodatkowym dniu kursu anatomii palpacyjnej oraz testów funkcjonalnych.
- Kursanci obu modułów realizują niektóre wspólne treści z zakresu projektowania i wykonywania zarówno PWO15 (profesjonalnych wkładek odciążających), jak i IWO (indywidualnych wkładek ortopedycznych). Tak skonstruowany program służy zarówno wiedzy praktycznej, jak i wiedzy służącej po kursie do procesu edukacji pacjentów oraz współpracy interdyscyplinarnej (tj.: nawet jeśli nie planujesz wykonywać IWO dla swoich Pacjentów, wiedza z DSO z podstaw ich projektowania pozwoli Ci zalecać rozwiązania odpowiednie dla nich).
CZAS TRWANIA DSO z PWO15: 52 h
UKOŃCZENIE IV-ech modułów kursu Dobra Szkoła Ortopodologii (DSO) przygotowuje do wprowadzenia:
- nowej usługi w praktyce Kursanta: diagnostyka stóp, z oceną chodu, równowagi, posturografii,
- nowych produktów: indywidualnych wkładek odciążających PWO15.
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM KURSU DSO + PWO15
MODUŁ I DSO: Anatomia praktyczna stóp i kończyn dolnych: od podstaw – do skutecznej diagnozy
Znasz anatomię – i stosujesz wiedzę z obszaru układu kostno-stawowego, więzadłowego, mięśniowego, powięziowego, krwionośnego, nerwowego do diagnozy, oceny funkcjonalności, profilaktyki i planowania terapii:
- Różnicowanie budowy anatomicznej i funkcjonalnej kończyn dolnych dorosłych i dzieci, etapy rozwoju i kostnienia,
- Anatomia topograficzna i palpacyjna,
- Ocena funkcjonalna – zakresy ruchomości,
- Połączenia strukturalne i funkcjonalne, odpowiedzialne za poszczególne ruchy stóp,
- Anatomiczne i funkcjonalne wartości referencyjne (in. normy) w ujęciu rozwojowym i ich zastosowanie w ocenie prawidłowości, wad, dysfunkcji kończyn dolnych,
- Związki stóp z wyższymi partiami ciała; determinanty chodu,
- Studia przypadków na podstawie zdjęć RTG (anatomia obrazowa) oraz tradycyjnych i nowoczesnych metod badań funkcjonalności stopy,
- Anatomia w praktyce: Analiza studiów przypadków na podstawie zdjęć, RTG (anatomia obrazowa), nowoczesnych metod diagnostyki kończyn dolnych, chodu, równowagi.
CZAS TRWANIA: 8h / Tryb: online / Po kursie: Certyfikat i zaświadczenie według rozporządzenia MEN
Organizacja kursu
DSO
- Zaczynamy od podstaw praktycznym warsztatem anatomii, biomechaniki, z elementami RTG oraz z patologii, realizowanym online 2 dni (16h.) + 4h w 3-ci dzień dla osób które uczestniczą w 6,5-dniowym kursie DSO
- Następnie realizujemy 4 dni kursów stacjonarnych: anatomia palpacyjnej i funkcjonalna (dzień 1), metodologii badań stóp i kończyn dolnych oraz warsztat profesjonalnego odciążania stóp PWO15 (od 2 do 4 dnia),
- Każdy z modułów kursu DSO można realizować w pakiecie lub rozdzielnie,
- Kursy realizowane są przez naszą placówkę kształcenia ustawicznego, dlatego mogą być realizowane poprzez dofinansowania (KFS lub BUR).
MODUŁ II DSO: Patologie stóp i kończyn dolnych – zdrowy krok do skutecznej diagnozy
- Wady kończyn dolnych (pierwotne i wtórne) – wady dorosłych, a wady dzieci (czyli kiedy – jaka wada jest normą; związki wad postawy z wadami stóp i stawu skokowo-goleniowego,
- Patologie chodu (ortopedyczne , neurologiczne, w przebiegu chorób ogólnoustrojowych) – problematyka chodu dzieci i dorosłych,
- Deformacje i zwyrodnienia w obrębie stóp i stawu skokowo-goleniowego, w tym zmiany przeciążeniowe, złamania zmęczeniowe, rany, etc.
- Dodatkowe kości, trzeszczki, koalicje (zrosty) w obrębie stopy i stawu skokowo-goleniowego,
- Skróty kończyn – testy różnicujące, metodologia badań,
- Jałowe martwice, zmiany zwyrodnieniowe i przeciążeniowe, urazy i powikłania pooperacyjne,
- Choroby powstające w wyniku ciasnoty tkankowej: neuropatie uciskowe, zespół kanały stępu, ciasnota powięziowa, neuralgie etc.,
- Metatarsalgie,
- Choroby ogólnoustrojowe mające wpływ na zdrowie stóp i kończyn dolnych,
- Choroby nieznanej etiologii i rzadkie.
CZAS TRWANIA: 8h / Tryb: online / Po kursie: Certyfikat i zaświadczenie według rozporządzenia MEN
MODUŁ III DSO: Metodologia badań stóp i kończyn dolnych – podstawy teoretyczne i praktyka
- Anatomia palpacyjna – praktyka
- Testy funkcjonalne w badaniach stóp, kończyn dolnych (w tym długość kończyn) oraz w ocenie chodu i równowagi,
- Wartości parametrów referencyjnych, a ocena faktyczna stanu pacjenta (różnicowanie norm w procesie rozwojowym stóp, kończyny dolnej, miednicy)
- Badanie fizykalne – zastosowanie podoskopii, fotogrametrii i skaningu w ocenie stóp i postawy,
- Pomiary antropometrii stosowane w metodologii badań stóp i kkd,
- Ocena funkcjonalna (goniometria, ocena determinant chodu etc.) – metody tradycyjne oraz komputerowe metody w ocenie zakresów ruchomości,
- ocena stóp podczas stania (metody tradycyjne, pedobarografia),
- Ocena równowagi realizowana podczas diagnostyki stóp,
- Ocena chodu w ujęciu części podeszwowej stóp (progresja stopy) oraz kinematyki miednicy (determinanty chodu),
- Wady stóp a dystrybucja nacisków w obrębie stopy – mierzalne metody w ocenie wad, deformacji, zaburzeń funkcjonalności itp. problemów stóp i kkd,
- Różnicowanie problemów wad stóp i kkd u dzieci (spontaniczna autokorekta) i osób dorosłych,
- Patologie stóp i stawu skokowo-goleniowego – różnicowanie problemów, testy funkcjonalne,
- Wady postawy, a wady stóp; ocena związków przyczynowo -skutkowych, różnicowanie problemów (w tym ocena długości kończyn),
- RTG stóp i stawu skokowo-goleniowego w procesie diagnostyki – metodologia pomiarów, parametry referencyjne,
- Studia przypadków.
CZAS TRWANIA: 20 h / Tryb: stacjonarny/ Po kursie: Certyfikat i zaświadczenie według rozporządzenia MEN
Moduł IV DSO: Warsztat profesjonalnego odciążania stóp – PWO 15
- Właściwości materiałów odciążających a obowiązujące wytyczne profilaktyki zmian przeciążeniowych – badania naukowe, przepisy, wytyczne,
- Odciążanie stóp u osób z grupy ryzyka: stopa pacjenta z cukrzycą, zespół stopy cukrzycowej, etc.
- Przeciwskazania do odciążania stóp – KIEDY NIEZBEDNE JEST ODCIĄŻENIE BEZWZGLĘDNE I CO TO OZNACZA,
- WARSZTAT PRAKTYCZNY ODCIĄŻANIA STÓP:
– Kształt elementów odciążających a budowa i funkcjonalność stopy (pięta, śródstopie, przodostopie – palce, boczna i tylna część stopy)
– Zasady dopasowania do obuwia, obuwie robocze, domowe i codzienne
– Odciążenia w przebiegu chorób skórnych i hiperkeratoz oraz w przebiegu przeciążeń w obrębie paznokci i palców
– Reedukacja posturalna – postępowanie w przebiegu zaburzeń posturalnych mających wpływ na przeciążenia stóp
– Odciążenia w terapii blizn
– Odciążenie stóp chorych z grup ryzyka powstania ran, złamań zmęczeniowych, w przebiegu jałowych martwic
– Aplikacje ukierunkowane na poprawę komfortu – bóle stóp (“diagnozujesz – i wiesz co robić”)
– Aplikacje kombinowane – zabezpieczenie bocznej i tylnej części stóp
– CZERWONE FLAGI W PRAKTYCE ORTOPODOLOGICZNEJ – warsztat odciążania w profilaktyce i terapii ran, ZSC itp.-bezwzględne odciążenie: kiedy i komu i co?
- Podstawy projektowania Indywidualnej Wkładki Ortopedycznej:
– budowa indywidualnej wkładki ortopedycznej: elementy korekcyjne, a odciążające – czym jest odciążenie poprzez korekcję,
– elementy stabilizujące w profilaktyce zmian przeciążeniowych
– edukacja pacjenta w zakresie IWO – zalecenia
– kiedy wkładka odciążająca – a kiedy korekcyjna.
CZAS TRWANIA: 12 h / Tryb: stacjonarny/ Po kursie: Certyfikat i zaświadczenie według rozporządzenia MEN
KURS, I CO DALEJ?
- Palpujesz struktury kończyny dolnej i wykonujesz testy funkcjonalne,
- Badasz – nauczymy Cię metodologii badań, opartych o aktualne doniesienia naukowe,
- Projektujesz i wykonujesz – nauczymy projektowania indywidualnych odciążeń i pozabiegowych wkładek odciążających,
- w efekcie możesz wprowadzić do swojej praktyki usługę diagnostyczną oraz indywidualne wkładki odciążające, wyposażamy Cię w niezbędne procedury, karty badań etc.
- po kursie wspieramy Cię merytorycznie w Twojej praktyce diagnostycznej i projektowej, poprzez bezpłatne konsultacje.
Co warto
wiedzieć przed
samym kursem?
- Po rejestracji na kurs skontaktujemy się z Tobą, aby przekazać Ci szczegóły organizacyjne dotyczące kursu.
- Po kursie uzyskujesz Certyfikat Ukończenia kursu oraz Zaświadczenie według rozporządzenia MEN,
- Realizujemy kursy poprzez refundację, np. BUR, KFS, ze środków unijnych, etc.,
- Kursy prowadzone realizowane są w trybie grupowym.
Kto poprowadzi
ten kurs?

dr n. o zdr. Aleksandra Bitenc-Jasiejko
Pracownik naukowy Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego oraz nauczyciel szkoły eduPODOLOGIA.pl. Nauczyciel dyplomowany. Za osiągnięcia w obszarze kształcenia i edukacji dr n. o zdr. inż. Aleksandra Bitenc-Jasiejko została nagrodzona Nagrodą Kuratora Światy za „Wybitne Osiągnięcia w Edukacji i Oświacie” oraz otrzymała Medal Komisji Edukacji Narodowej.
Autorka publikacji naukowych, współautor podręczników dla podologów i kadr pielęgniarskich, wytycznych z obszaru prewencji chorób stóp oraz programów kształcenia kadr medycznych z obszaru diagnostyki posturalnej.
Autorka i koordynator populacyjnych programów badań postawy osób w różnym wieku, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki i terapii chorób stóp, kończyn dolnych. Poprzez pracę naukową i praktykę zawodową, realizowaną w interdyscyplinarnym zespole kadr medycznych opracowała i wdrożyła indywidualne produkty medyczne z obszaru zaopatrzenia ortopedycznego, tj. indywidualne wkładki ortopedyczne oraz indywidualne wkładki odciążające stopy etc.
Pracę badawczo-naukową oraz edukacyjną skoncentrowała w obszarze schorzeń stóp i kończyn dolnych, zaburzeń chodu i równowagi. W tym obszarze szczególną uwagę poświęciła innowacyjnym, obiektywnym i powtarzalnym metodom diagnostyki stóp i postury tj. m.in. pedobarografia, diagnostyka sensomotoryczna etc. W konsekwencji opracowała procedury diagnostyczne, które znajdują praktyczne zastosowanie w profilaktyce i rehabilitacji wad postawy, chorób rozwojowych narządu ruchu dzieci i młodzieży, problemów diabetologicznych, przeciążeniowych, sportowych etc.
Naucza metodologii badań posturalnych zespoły interdyscyplinarne, tj. fizjoterapeutów, spec. rehabilitacji, kadry pielęgniarskie, podologów/podiatrów oraz lekarzy, w kursach specjalistycznych szkoły eduPODOLOGIA.pl
Współautorka programu studiów podyplomowych ORTOPODOLOGIA. Współzałożycielka sieci współpracy gabinetów ortopodologicznych, PODOLOGIA.pl.
ORGANIZATOR/ NADZÓR MERYTORYCZNY: eduPODOLOGIA.pl – placówka kształcenia ustawicznego; certyfikacja MEN