Dostępne Terminy
Cel główny
DSO
Dobra Szkoła Ortopodologii (DSO) to kompleksowy kurs, przygotowujący absolwenta do prowadzenia szczegółowej diagnostyki kończyn dolnych, chodu, równowagi, w oparciu o tradycyjne i nowoczesne metody stosowane w posturologii. Absolwent kursu zastosuje tę wiedzę do badań przesiewowych, planowania procesu terapii, projektowania indywidualnych wkładek odciążających (tzw. PWO – pozabiegowa wkładka odciążająca), analizy postępów terapii, etc. Warsztat DSO pozwala również na rozwinięcie badań naukowych o mierzalne i powtarzalne metody diagnostyczne.
W pakiecie DSO dla Podologów i Spec. leczenia ran znajdują się IV Moduły kursu:
ONLINE (2,5 dnia – 20h)
- MODUŁ I (dzień I-wszy): Anatomia i biomechanika stóp i kończyn dolnych z elementami RTG
- MODUŁ II (dzień II-gi) : Patologie stóp i kończyn dolnych
– to dwa pierwsze moduły podstawowe kursu Dobrej Szkoły Ortopodologii (DSO), realizowane w trybie on- line. - DZIEŃ III-ci: Osoby biorące udział w IV modułowym kursie DSO mają zagwarantowane dodatkowe 4 godzinny szkolenia on-line – wprowadzenie do Metodologii badań stóp i kończyn dolnych, który odbywa się 3-ciego dnia (tj. po Module I i II).
Kursy (MI i MII) stanowią podstawę do rozwoju umiejętności diagnostycznych w obszarze posturografii oraz projektowania indywidualnych wkładek ortopedycznych, odciążeń, obuwia indywidualizowanego.
STACJONARNIE ORAZ ONLINE (3 dni – 24h)
MODUŁ III STACJONARNIE: Metodologia badań stóp i kończyn dolnych
MODUŁ IV ONLINE: Warsztat profesjonalnego odciążania stóp – PWO 15
WARTO WIEDZIEĆ, ŻE:
- W ramach kursu „Warsztat profesjonalnego odciążania stóp” kursanci otrzymują bezpłatny zestaw do produkcji wkładek PWO 15 o wartości 590 zł. Dla grup zorganizowanych z jednej placówki, istnieje możliwość obniżenia kosztów, ze względu na mniejszą ilość potrzebnych zestawów,
- każdy z kursów może być realizowany osobno, w pełnym pakiecie lub w dowolnie wybranych modułach,
CZAS TRWANIA DSO: 44 h
UKOŃCZENIE IV-ech modułów kursu Dobra Szkoła Ortopodologii (DSO) przygotowuje do wprowadzenia (np. do gabinetów fizjoterapii, rehabilitacji, ortopedii oraz ortopodologii i leczenia ran etc.):
- nowej usługi: diagnostyka stóp, z oceną chodu, równowagi, posturografii,
- nowych produktów: indywidualnych wkładek odciążających.
MODUŁ I DSO
Anatomia i Biomechanika stóp i kończyn dolnych, z elementami RTG
Znasz anatomię – i stosujesz wiedzę z obszaru układu kostno-stawowego, więzadłowego, mięśniowego, powięziowego, krwionośnego, nerwowego do diagnozy, oceny funkcjonalności, profilaktyki i planowania terapii:
- Różnicowanie budowy anatomicznej i funkcjonalnej kończyn dolnych dorosłych i dzieci, etapy rozwoju i kostnienia,
- Palpacja struktur, ocena funkcjonalna stopy i goleni,
- Połączenia strukturalne i funkcjonalne, odpowiedzialne za poszczególne ruchy stóp,
- Anatomiczne i funkcjonalne wartości referencyjne (in. normy) w ujęciu rozwojowym i ich zastosowanie w ocenie prawidłowości, wad, dysfunkcji kończyn dolnych,
- Związki stóp z wyższymi partiami ciała; determinanty chodu,
- Studia przypadków na podstawie zdjęć RTG (anatomia obrazowa) oraz tradycyjnych i nowoczesnych metod badań funkcjonalności stopy,
- Anatomia w praktyce: Analiza studiów przypadków na podstawie zdjęć, RTG (anatomia obrazowa), nowoczesnych metod diagnostyki kończyn dolnych, chodu, równowagi.
CZAS TRWANIA: 8h / Tryb: online / Po kursie: Certyfikat
MODUŁ II DSO
Patologie w obrębie stóp i stawu skokowo- goleniowego
- Wady kończyn dolnych (pierwotne i wtórne) – wady dorosłych, a wady dzieci (czyli kiedy – jaka wada jest normą; związki wad postawy z wadami stóp i stawu skokowo-goleniowego,
- Patologie chodu (ortopedyczne , neurologiczne, w przebiegu chorób ogólnoustrojowych) – problematyka chodu dzieci i dorosłych,
- Deformacje i zwyrodnienia w obrębie stóp i stawu skokowo-goleniowego, w tym zmiany przeciążeniowe, złamania zmęczeniowe, rany, etc.
- Dodatkowe kości, trzeszczki, koalicje (zrosty) w obrębie stopy i stawu skokowo-goleniowego,
- Skróty kończyn – testy różnicujące, metodologia badań,
- Jałowe martwice, zmiany zwyrodnieniowe i przeciążeniowe, urazy i powikłania pooperacyjne,
- Choroby powstające w wyniku ciasnoty tkankowej: neuropatie uciskowe, zespół kanały stępu, ciasnota powięziowa, neuralgie etc.,
- Metatarsalgie,
- Choroby ogólnoustrojowe mające wpływ na zdrowie stóp i kończyn dolnych,
- Choroby nieznanej etiologii i rzadkie.
CZAS TRWANIA: 8h / Tryb: online / Po kursie: Certyfikat
Organizacja kursu
DSO
- Zaczynamy od podstaw praktycznym warsztatem anatomii, biomechaniki, z elementami RTG oraz z patologii, realizowanym online 2 dni (16h.) + 4h w 3-ci dzień dla osób które uczestniczą w 5-dniowym kursie DSO
- Następnie realizujemy 2 dni praktycznego kursu metodologii badań (stacjonarnie, 16h.)
- Ostatni (5-ty dzień) dzień to Warsztat profesjonalnych odciążeń – PWO15 (możesz go zrealizować również w kursie online),
- Każdy z modułów kursu DSO można realizować w pakiecie, lub rozdzielnie,
- Kursy realizowane są przez naszą placówkę kształcenia ustawicznego, dlatego mogą być realizowane poprzez dofinansowania (certyfikacja).
MODUŁ III DSO
Metodologia badań stóp, kończyn dolnych
- Wartości parametrów referencyjnych, a ocena faktyczna stanu pacjenta (różnicowanie norm w procesie rozwojowym stóp, kończyny dolnej, miednicy)
- Badanie fizykalne – zastosowanie podoskopii, fotogrametrii i skaningu w ocenie stóp i postawy,
- Pomiary antropometrii stosowane w metodologii badań stóp i kkd,
- Ocena funkcjonalna (goniometria, ocena determinant chodu etc.) – metody tradycyjne oraz komputerowe metody w ocenie zakresów ruchomości,
- ocena stóp podczas stania (metody tradycyjne, pedobarografia),
- Ocena równowagi realizowana podczas diagnostyki stóp,
- Ocena chodu w ujęciu części podeszwowej stóp (progresja stopy) oraz kinematyki miednicy (determinanty chodu),
- Wady stóp a dystrybucja nacisków w obrębie stopy – mierzalne metody w ocenie wad, deformacji, zaburzeń funkcjonalności itp. problemów stóp i kkd,
- Różnicowanie problemów wad stóp i kkd u dzieci (spontaniczna autokorekta) i osób dorosłych,
- Patologie stóp i stawu skokowo-goleniowego – różnicowanie problemów, testy funkcjonalne,
- Wady postawy, a wady stóp; ocena związków przyczynowo -skutkowych, różnicowanie problemów (w tym ocena długości kończyn),
- RTG stóp i stawu skokowo-goleniowego w procesie diagnostyki – metodologia pomiarów, parametry referencyjne,
- Studia przypadków.
CZAS TRWANIA: 16 h / Tryb: stacjonarny/ Po kursie: Certyfikat
Moduł IV DSO
Warsztat profesjonalnego odciążania stóp – PWO 15
- Anatomia i biomechanika a zmiany przeciążeniowe (patofizjologia problemów diabetologicznych, neuropatycznych, niedokrwiennych oraz ortopedycznych zmian przeciążeniowych),
- Choroby powstające w wyniku wadliwej dystrybucji nacisków: zwyrodnienia, deformacje, wyrośla kostne, dodatkowe kości i trzeszczki w obrębie stóp, diasnota powięziowa i kompresja nerwów, jałowe martwice, neuralgie/ nerwiaki, stany zapalne i metatarsalgia, etc.
- Antropometria i metodologia badań stóp – metody diagnostyczne służące projektowaniu indywidualnych odciążeń,
- Projektowanie indywidualnych odciążeń oraz pozabiegowych wkładek odciążających – WARSZTAT PRAKTYCZNY,
- „Czerwone flagi w praktyce ortopodologicznej” – warsztat trudnych przypadków: amputacje, osteoartropatia Charcota, rany przeciążeniowe,
- Korekcja a odciążenie – rola elementów ortopedycznych w procesie odciążania stóp
CZAS TRWANIA: 8h / Tryb: online/ Po kursie: Certyfikat
KURS, I CO DALEJ?
- Badasz – nauczymy Cię metodologii badań, opartych o aktualne doniesienia naukowe,
- Projektujesz i Wykonujesz – nauczymy projektowania indywidualnych odciążeń i pozabiegowych wkładek odciążających,
- w efekcie możesz wprowadzić do swojej praktyki usługę diagnostyczną oraz indywidualne wkładki odciążające, wyposażamy Cię w niezbędne procedury, karty badań etc.
- po kursie wspieramy merytorycznie w Twojej praktyce diagnostycznej i projektowej, poprzez bezpłatne konsultacje.
A jeśli chcesz iść dalej,
- swoją wiedzę możesz uzupełnić o jednodniowy kurs projektowania IWO (Indywidualnych Wkładek Ortopedycznych i obuwia indywidualizowanego), po której oferujemy współpracę, w ramach której zamawiasz indywidualne wkładki ortopedyczne bez inwestycji w ich produkcję,
- Absolwenci naszych kursów mają możliwość (nie obowiązek!) dołączenia do gabinetów partnerskich PODOLOGIA.pl, uzyskując stały dostęp do bazy wiedzy, doszkoleń, konsultacji online – wspieramy Was w rozwoju kompetencji zdobytych podczas DSO.
Co warto
wiedzieć przed
samym kursem?
- Po rejestracji na kurs skontaktujemy się z Tobą, aby przekazać Ci szczegóły organizacyjne dotyczące kursu.
- Po kursie uzyskujesz Certyfikat Ukończenia kursu oraz Zaświadczenie MEN,
- Realizujemy kursy poprzez refundację, np. BUR, KFS, ze środków unijnych, etc.,
- Kursy prowadzone realizowane są w trybie grupowym, dla zorganizowanych grup (np. z jednej placówki) lub indywidualnie.
Kto poprowadzi
ten kurs?
dr n. o zdr. inż. Aleksandra Bitenc-Jasiejko
Pracownik naukowy Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego oraz nauczyciel szkoły eduPODOLOGIA.pl. Nauczyciel dyplomowany. Za osiągnięcia w obszarze kształcenia i edukacji dr n. o zdr. inż. Aleksandra Bitenc-Jasiejko została nagrodzona Nagrodą Kuratora Światy za „Wybitne Osiągnięcia w Edukacji i Oświacie” oraz otrzymała Medal Komisji Edukacji Narodowej.
Autorka publikacji naukowych, współautor podręczników dla podologów i kadr pielęgniarskich, wytycznych z obszaru prewencji chorób stóp oraz programów kształcenia kadr medycznych z obszaru diagnostyki posturalnej.
Autorka i koordynator populacyjnych programów badań postawy osób w różnym wieku, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki i terapii chorób stóp, kończyn dolnych. Poprzez pracę naukową i praktykę zawodową, realizowaną w interdyscyplinarnym zespole kadr medycznych opracowała i wdrożyła indywidualne produkty medyczne z obszaru zaopatrzenia ortopedycznego, tj. indywidualne wkładki ortopedyczne oraz indywidualne wkładki odciążające stopy etc.
Pracę badawczo-naukową oraz edukacyjną skoncentrowała w obszarze schorzeń stóp i kończyn dolnych, zaburzeń chodu i równowagi. W tym obszarze szczególną uwagę poświęciła innowacyjnym, obiektywnym i powtarzalnym metodom diagnostyki stóp i postury tj. m.in. pedobarografia, diagnostyka sensomotoryczna etc. W konsekwencji opracowała procedury diagnostyczne, które znajdują praktyczne zastosowanie w profilaktyce i rehabilitacji wad postawy, chorób rozwojowych narządu ruchu dzieci i młodzieży, problemów diabetologicznych, przeciążeniowych, sportowych etc.
Naucza metodologii badań posturalnych zespoły interdyscyplinarne, tj. fizjoterapeutów, spec. rehabilitacji, kadry pielęgniarskie, podologów/podiatrów oraz lekarzy, w kursach specjalistycznych szkoły eduPODOLOGIA.pl
Współautorka programu studiów podyplomowych ORTOPODOLOGIA. Współzałożycielka sieci współpracy gabinetów ortopodologicznych, PODOLOGIA.pl.
ORGANIZATOR/ NADZÓR MERYTORYCZNY: eduPODOLOGIA.pl – placówka kształcenia ustawicznego; certyfikacja MEN